Zasięg roweru elektrycznego na baterii

Bateria – najważniejszy element roweru elektrycznego. O czym powinieneś wiedzieć przed jej wyborem oraz jakie są ich istotne parametry pomocne przy obliczaniu zasięgu?

Ile przejedziesz na baterii?

To jedno z najczęściej pojawiających się pytań naszych klientów oraz innych osób zainteresowanych posiadaniem własnego roweru elektrycznego.  Akumulatory charakteryzują się dwoma parametrami, po których ciężko jednak obliczyć dokładnie, na jaki dystans one wystarczą . Aby poznać odpowiedź na pytanie postawione na początku, należy zastosować pewne uproszczenie oraz wykorzystać jednostkę, które zwykle nie występuje na baterii – watogodziny (Wh).

W celu obliczenia tej wartości trzeba zastosować proste obliczenia – pomnożyć napięcie baterii (ilość woltów) przez jej pojemność, czyli jej amperogodziny.

Wynik pomoże nam obliczyć zasięg, który zagwarantuje nam dana bateria. Przyjmijmy, że w czasie szybkiej jazdy, bez wspomagania w postaci pedałowania, zużywamy ok. 20 Wh/km, natomiast w czasie jazdy spokojnej – ok. 10 Wh/km. Jeśli posiadamy baterię o napięciu 48 V i pojemności 10 Ah, to podstawiając wartości pod wcześniej przedstawiony wzór, otrzymujemy wynik 480 Wh.

W takim przypadku jadąc szybko bateria starczy nam na 24 km, a jadąc wolno – na 48 km.

Jeśli takie osiągi są dla nas niewystarczające, możemy zamówić baterię wykonaną customową, mając na uwadze wartość watogodzin.

Dodatkowo ta jednostka przydaje się także przy porównywaniu różnych rodzajów baterii – dzieląc koszt akumulatora przez 1 Wh otrzymujemy koszt jednej watogodziny. W takim wypadku łatwiej zestawić dwa różne produkty i oszacować, który z nich jest bardziej opłacalny w zakupie.

Przykładowa realizacja

Bateria w rowerze elektrycznym może być mocowana w ramie – wtedy nazywamy ją baterią bidonową – jednak istnieją również inne, bardziej spersonalizowane rozwiązania. Poniżej widzicie zdjęcie e-bike’a, które wykonaliśmy dla jednego z klientów.

Rower to klasyczna konstrukcja, która na pierwszy rzut oka nie posiada żadnego wspomagania, zatem gdzie je ukryliśmy?  Bateria wraz ze sterownikiem została umieszczona w pojemniku, który znajduje się na bagażniku , a jedyny element, który „zdradza” elektryczny charakter roweru, to silnik znajdujący się w piaście.

Osiągnęliśmy dzięki temu bardzo uporządkowaną konstrukcję, bez zbędnych przewodów ciągnących się po całym rowerze. Niestety w takim wypadku należy ograniczyć się jedynie do spokojnej jazdy miejskiej, gdyż cały środek ciężkości roweru został przesunięty na jego tył. Przy szybszej jeździe lub jeździe off-roadowej bardzo ważne jest zadbanie o prawidłowe wyważenie roweru.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o rowerach elektrycznych lub zobaczyć inne realizacje wykonane dla naszych klientów – koniecznie śledź nasz blog oraz  kanał na YouTube  i  fanpage na Facebooku .